Интервю с Калоян Гаврилов (Kanz)

kanz

Калоян Гаврилов, с творческия си псевдоним Kanz, е изпълнител от родната сцена и се занимава с електронна музика вече повече от 13 години. Запалва се по този стил още на 13-14-годишна възраст от групи като Prodigy, Front 242, Leftfield и Underworld. Стилът му бива определен като Electronica. Ето какво сподели той:

e-music-bg: Защо точно Kanz?

Калоян: KANZ е мой стар псевдоним, който не е свързан с музиката. Един приятел ми го измисли някъде 2001-ва. Дълго време съм правил музика с истинското си име (k.gavrilov), защото малко ме плашеше тенденцията от MySpace времената, когато всеки си слагаше страшната абревиатура пред името (хаха, за тази с двете букви говоря). След 2007-ма вече свирех в електронното дуо 80s Clash, проект, който създадохме заедно с Дики Славков (Dickie). Преди няколко години обаче започнах да правя и самостоятелни парчета, леко по-експериментални извън стила на 80s Clash и просто реших да го възродя впоследствие. На кратко KANZ е проектът, посредством който си давам пълна свобода, без да се съобразявам със стилове. Правил съм дъб техно, дийп хаус, тек хаус, ембиънт или просто електроника.

e-music-bg: Кое те вдъхновява да твориш?

Калоян: Ами, чувал съм всевъзможни неща, някои хора се вдъхновяват от снимки, от природа, филми, случки и т.н. При мен е малко странно. От години желанието за продуциране е на приливи и отливи. Случвало ми се е по 8-9 месеца да не мога да правя музика. Пускам Ableton, нахвърлям някаква идея, която не ме грабва и я изоставям след 5 минути. В други случаи мога да направя 5-6 трака за една седмица. Не знам кое точно ме вдъхновява, но слушането на нова и интересна музика определено помага. Филми като “I Dream Of Wires” или интервюта с Legowelt и Trent Reznor също.

e-music-bg: Сподели ни малко истории от кухнята – кой е инструментът, който винаги присъства в парчетата ти? Как стартира една твоя идея?

Калоян: Инструментът, който присъства винаги, е Reaktor 5 на Native Instruments, като аз го ползвам от версия 4. Той е първата по рода си платформа, която не е толкова сложна като MaxMSP или Pure Data (PD) и ми позволява да правя свои енсембли или пък да модифицирам готовите звуци. Reaktor е виртуална, модуларна среда за създаване на звук в общи линии. Най-често идеите започват от някой пад или звуков генератор като Metaphysical Function в Reaktor, може да е семпъл, който съм луупнал в семпер-а, или намерен/записан звук. Напоследък се опитвам да правя и по-прости тракове, които да гравитират около един сикуънс от хардуерен синтезатор, но това е доста по-трудно и тепърва навлизам в тази материя.

e-music-bg: Попаднахме на един пост на Страхил Велчев (KiNK), в който споменава, че сте работили заедно върху парче, и което парче самият той пусна на голям фестивал. Предполагам това е бил вълнуващ момент за теб. Ще ни разкажеш ли как се стигна до колаборация?

Калоян: На този въпрос ще отговоря с малко предистория. Попаднах на Страхил някъде през 2005-та година в MySpace, бях супер впечатлен от тогавашния му саунд, не мисля, че по онова време бях чувал подобно нещо. Първото парче, което чух, беше Roots of Techno [Sharivari], което силно ме впечатли с детайлите си (до ден днешен му завиждам за Aphex Twin-таймстреча, който аз така и не овладях 🙂 ). След това сме поддържали контакти онлайн, като най-често си говорехме за разни синтове и плъгини. Та до колаборацията се стигна, когато той предложи да направим един сешън в неговото студио през януари тази година. Тракът започна от един много семпъл дъб акорд от Ableton-ския FM синтезатор Operator, минат през Roland Space Echo – RE-201, като записахме просто лайв джем. Тогава не подозирах, че това ще стане цял трак впоследствие. Страхил обаче се беше заиграл сериозно с него, като направи 4-5 версии с най-различни машини, като Roland TR-8, LePloop Mk2 и някои други. За мен беше пълна изненада, когато ми прати клипчето от Awakenings, където го заби лайв. Интересното е, че бийта е записан от негов лайв, а не е правен в студио. Тракът може да се свали безплатно в две версии от soundcloud профила на KiNK.

e-music-bg: digital vs. analog?

Калоян: И двете. Както беше казал някой “best of both worlds”. Не е тайна, че аналоговите синтезатори имат повече характер и са по-непредсказуеми, но те носят със себе си и някои проблеми, особено в България, където трудно се намират хора, занимаващи се с ремонт на стари аналогови машини. От друга страна при тях присъства фън фактора, когато свириш. Един Moog Voyager, например, дава усещането за истински инструмент и нещата, които правиш с него неминуемо стават много по-спонтанни и експресивни. Компютърната мишка не е най-вдъхновяващият инструмент със сигурност. В последно време обаче се появиха няколко дивелопъра на плъгини, които правят много приятни неща, като Madrona Labs, например. Все повече използвам техния Aalto, който е плъгин, инспириран от модуларните синтезатори на Дон Бухла (Buchla). Aalto ползва един комплексен FM осцилатор, който звучи много органично и може да бъде използван като скечпад заедно с аналогови синтове, без да звучи прекалено дигитален след съответната обработка. Ако говорим за обработка на звук и мастеринг, Acustica Audio направиха нещо революционно с тяхната технология Dynamic Volterа Kernels, пускайки Nebula 3 Pro, която се оказа game changer за мен, както и за много хора. Nebula 3 е най-близкото нещо до аналоговите процесори. Единственият проблем с Nebula е, че се калибрира трудно и е много гладна за CPU, така че се нуждае от сериозен ресурс. Със сигурност и двата свята имат силна страна, например FM Synthesis-а винаги звучи по-добре, когато е дигитален. От друга страна пък не съм чувал добра емулация на аналоговия Moog Filter, на която да не чувам стъпките или да е способна да възпроизведе подобен резонанс.

e-music-bg: Върху какво работиш в момента? Какво да очакваме в бъдеще?

Калоян: В момента правя лека трансформация на студиото си и съм в процес на търсене на нови мониторни колони и акустична обработка за помещението. Сега продукцията е на заден план, защото искам да имам среда, в която се чувствам добре и ми позволява да работя бързо. Имам планове за Kanz Live, който ще бъде тясно обвързан с лайв визия, правена специално за него, но това е един много мащабен и бавен процес, който ще отнеме доста време.

e-music-bg: За какво мечтаеш?

Калоян: Мечтая си да направя нещо стойностно. Може би албум. Надявам се да успея да филтрирам до там саунда си, че когато чуя някое старо парче след 10 години, пак да ми хареса. Забелязал съм, че хубавите парчета си личат след години. Аз самия не харесвам музиката си или по-скоро губя интерес към нея, след като съм готов с финалната версия на някой трак. След като завърша едно парче веднага си казвам, че следващото ще е по-добро. Вероятно за това и нямам много издадена музика до момента. За мен вълнението е създаването и новите идеи, бизнес частта и промотирането никога не са ми били силна страна.

Също бих се радвал, ако родните промоутъри станат малко по-смели в избора си на артисти, за да имаме по-голямо разнообразие, както например в Белград или Истанбул. Тук хората, които слушат по-разнообразна електронна музика са като имигранти и трябва да пътуват извън България, за да чуят любимите си артисти. Надявам се с течение на времето това да се промени.

e-music-bg: Какво би посъветвал хората, които сега започват да се занимават с електронна музика?

Калоян: Не знам дали съм най-подходящият да съветвам по-младите продуценти, предвид темповете, с които работя, но бих споделил няколко неща от моя опит.

Да не бързат, това е едно от най-важните неща, които научих по трудния начин. Продуцирането, както всеки един крафт, има нужда от много часове практика, както беше казал Jeff Mills – най-малко 10 000 часа. Да не се заравят в Gearslutz от сутрин до вечер, защото понякога пречи, като те кара да мислиш, че ако нямаш синтезатор А, значи няма как да имаш саунда на артиста Б. Най-важно е да слушат разнообразна музика – това се отплаща в дългосрочен план.

e-music.bg: Искам да сложа едно твое парче в края на тази статията. Кое да бъде то?

Калоян: KANZ – Sea Of Uncertainty. За мен този трак е най-добрия пример за това, което се опитвам да кажа с проекта KANZ.