Източници на знание в нашата сфера | E-Music Bulgaria

Към днешна дата сме засипани с информация отвсякъде. Като че ли е по-трудно да отсееш адекватните източници, отколкото реално да поемеш нови знания. Под “нашата сфера” в заглавието имам предвид занятията на всеки, занимаващ се с креативната част на музиката. Ще ви споделя някои източници на знания, без да претендирам, че съм открил топлата вода. Нищо подобно, напротив. Много по-мъдри от мен са го казали – човек се учи, докато е жив.

В търсене

Сигурно и вие, като мен, сте постоянно в търсене на себеизграждане и развитие. Независимо дали музиката ви е професия или хоби и в коя сфера или направление работите.

Конвенционално и формално образование

Неслучайно фигурира на първо място, но това въобще не означава, че е най-важното. Академичното образование от години гради и развива всички важни стълбове в обществото. Не искам да критикувам образованието тук или там, но ще кажа, че най-важното за мен, което дава образованието, са достъп до определени кръгове от хора и досег с колеги от сферата. Впоследствие идват знанията, учебниците, решените задачи и курсови работи.

Висшите учебни заведения, в които може да изучавате тонрежисура/музикална продукция са:
НАТФИЗ – Филмов и телевизионен звук
Национална Музикална Академия – Звукорежисура, звуков и медиен дизайн
Нов Български Университет – Тонрежисура и електронна/компютърна музика
Софийски Университет – Музикални медийни технологии и тонрежисура
АМТИИ Пловдив – Тонрежисура/Медийно музикално редакторство
ЮЗУ Благоевград – Електронни технологии в музиката

Частни школи и курсове

Освен в изброените университети, може да получите и много знания от частни школи и единични курсове. Мое мнение е, че в някои случаи висшите учебни заведения не успяват да бъдат в крак с така бързо развиващите се тенденции и новости в сферата. Но това е породено по-скоро от забавените и продължителни административни съпътствия.

Вариантите тук са много и няма да се впускаме в подробности. Нашите партньори от Sound Ninja попадат именно в тази категория. Друга възможност ни предоставят от RockSchool – Уроци по студийна работа

Интернет платформи

Тук темата става прекалено широка. Източниците на информация са много и често са разделени на подкатегории – миксиране, туториали, production съвети, музикална теория. Съвсем набързо, с по няколко изречения, ще споделя любимите ми платформи. За повечето от тях поддържам месечен абонамент, така че ако ви интересува нещо – питайте в коментарите.

Groove 3 – Онлайн от 2003 година, базата им с видео съдържание покрива почти всеки аспект от работата по музикална продукция. Композиране, аранжиране, запис, смесване, how-to, новости и още. Услугата предоставя месечен или годишен абонамент.

Coursera – Музикалните курсове са малка част от съдържанието на Coursera, но няма да скрия, че съм получил доста информация именно от тях. Тук курсовете са безплатни. Налага се да платите само ако искате сертификат за успешно преминаване през курса.

Kadenze – Платформата предлага курсове по много дисциплини. Прогамите с музикална насоченост са изключително “във времето си” и нямат аналог с другите конкурентни платформи. Сайтът оперира на месечен абонамент, който дава достъп до цялото му съдържание.

edX – Пряк конкурент на Coursera. Предоставя безплатна услуга с опцията за сертификат. Налични са доста от базовите курсове в каталога на Berklee Online.

Lynda.com – Широкоспектърно съдържание. Може би най-обемният каталог с видеоматериали. Покрива всичко от Pro Tools до Ableton. Оперира на месечни абонаментни такси. Със сигурност е един от фаворитите ми.

macPro Video – Една от най-споделяните платформи. Каталогът със съдържанието свързано с аудио е обемен и подробен. Налични са видеа за начинаеши, напреднали и професионалисти. Сайтът отново оперира с месечен или годишен абонамент.

AskAudio Academy – Оперира от няколко години, но вече предлага богат каталог с видеа насочени към продукцията на електронна музика. Наличен е месечен абонамент или заплащане на конкретен курс.

ADSR – Още един от тоталните ми фаворити. Платформата се обновява ежеседмично с ново съдържание, което е уникално и неналично другаде. Тук отново имаме възможност за месечен абонамент или плащане за единичен курс.

Udemy, KhanAcademy, Audio Masterclass, iZotope Pro Audio Essentials… Този списък може да върви така до безкрай, но ще сложа край тук и ще обобщим с няколко думи онлайн платформите. В общи линии, средната месечна такса на платените сайтове е $15-25. Съдържанието покрива всички възможни теми и насоки от препродукция до дистрибуция.  Повечето сертифицирани курсове са без краен срок за завършване, но някои от тях са със седмични задания и срокове.

Книги, списания и статии

Книги

Тук може да се заформи много дълъг списък и затова ще опитам да отлича само някои от заглавията. В духа на идеологията ни, би трябвало да споделям само български източници, но, както беше по-горе и за всеобщото благо, ще споделям и български и чужди източници. Конкретната тематика е разнородна, но няма да задълбаваме чак толкова в подразделите.

Ето го и списъка:
Gibson, David (2005). The Art of Mixing: A Visual Guide to Recording, Engineering, and Production
Roey, Izhaki (2008). Mixing Audio. Concepts, practices, tools. Focal Press
Mozart, Marc (2015). Your mix sucks
Katz, Bob (2007). Mastering Audio: The Art and the Science. Focal Press
Карагьозов, Христо (2011). Цифровият звук – Митове и Решения
Лазаров, Симо (1986). Електронна музика и синтезатори. Техника

 

Списания

Към момента в България не разполагаме с такова печатно издание, но преди години имаше опит за подобно нещо. Може би си спомняте МУЗИКУС. Концепцията им беше много яка, имаше приложени CD-та с хардуерни и софтуерни ревюта и като цяло интересно съдържание. Поради слаб интерес, начинанието им не просъществува дълго, но знаем ли… някой ден… E-Music на хартиен носител… хахаха. Така де, пак ще разгледаме предимно чуждестранни опции.

MusicTechFocus – Физически издания могат да достигнат до тук за около 30 лв. Не искам да коментирам услугите на Български пощи и това, че на няколко пъти ми се е налагало да пиша на MTF да изпращат нови бройки, понеже не достигат до мен. Е, все пак има и дигитално разпространение. Съдържанието им си струва, единствено рекламите идват малко в повече. Electronic Musician, FutureMusic, ComputerMusic, AudioTechnology. Достатъчно много са и всички си заслужават…

Статии

Тук се имат предвид статии от онлайн платформи и сайтове (като нашият). Научните статии са много добър източник, но не попадат в обсега на тази публикация. Някои от горните списания разполагат с развити и пълни със съдържание онлайн платформи. Много популярни са Sound on Sound, Synthopia, AskAudio. Сега си давам сметка колко много са всъщност…

От уста на уста

Това сигурно е най-древният начин за предаване на знание. Извеждам го отделно, защото се води по-малко официален от останалите. В този раздел попадат отворени дискусии, семинари, работилници и дори най-обикновен разговор с колеги. Препредаването на информация е непосредствено и най-често адекватно придружено с нагледни примери! Има една поговорка: “Занаят не се учи, занаят се краде.”, но въпреки че това, с което се занимаваме не е точно “занаят”, поговорката важи до голяма степен. В този ред на мисли – една от целите на нашата платформа е да изгради и обедени общност от хора със съответните интереси.

Друга добра опция са фейсбук групите. Да, фейсбук може да е препълнен с простотии и тролове, но има някои полезни кътчета. Бихме могли да намерим група буквално за всичко. UAD Users Group, Waves Audiophiles, Logic Pro X Users Group, Pro Tools Expert, Synthesiser Freaks, и какво ли още не.

Благодаря ви, че останахте до края на статията и ще се радвам ако споделите мнения за други източници на информация, които са осветили пътя ви в търсенето на познанието.