GAS синдром

Чували сте за GAS, нали? Но тъй като обаче ние сме блог, който пише на роден български език, ще трябва да го преведем или поне да се помъчим да обясним значението му. GAS е абривиатурата на Gear Acquisition Syndrome или това е всеобщото желание да придобиваме все повече музикални инструменти и да разширяваме колекцията си.

Но дали е нужно това?

Имаме толкова много апаратура, а някои от нас даже и повече от необходимото, но въпросът е кога успяваме да използваме всичко пълноценно и можем ли да оправдаем дадените пари. На нас все ни липсва нещо и си мислим, че след закупуването на поредната нова джаджа ще успеем да навържем всичко, за да заработи безпроблемно в едно. Или пък това ще подобри продуктивността ни и ще допълни липсващото звено в сетъпа ни. Купуваме си дадена апаратура, защото знаем, че тя може да изпълнява определени, специфични функции…

Но често започвам да си мисля, че ако наистина искаме да използваме всичката тези апаратура, и то в пълния й потенциал, най-вероятно бихме могли да прекараме почти целия си живот, изучавайки функциите й. Истина е, че чрез хардуера имаме онова истинско усещане при работа, но инвестирайки толкова много ресурси в научаване, то в крайна сметка никога няма да имаме времето да я изследваме по начина, по който заслужава. Защото ако го направим, то най-вероятно ще забравим да творим музика. Обичаме нещата, които притежаваме, но всичко, което сме закупили, е толкова сложно и трудно за изучаване. Може би трябва да открием отново онези граници, онези ограничения от времето, когато тъкмо бяхме започнали да създаваме музика, нали?

Много от нас ще заявят, че когато хората нямат идеи, те често компенсират, като продължават да купуват още и още музикални инструменти. Сякаш това по някакъв начин би решил проблема. Но от друга страна понякога слушането на нов звук е и онази нова идея, от която се нуждаем. Често пъти би се получила цяла песен от първото слушане на един нов звук, който никога преди това не сме чували. Едно ново звучене, идващо от поредната нова машина.

Звуков синтез

Онези от нас, които са имали много неща, навярно вече са осъзнали, че колкото повече научават за синтеза в музиката през годините, толкова повече разбират от колко малко се нуждаят, за да са продуктивни. Осъзнали са, че могат също така да бъдат по-щастлив, като притежават по-малко. Защото директната манипулация на електрическите сигнали може да се случва и в доста по-опростена форма.

Ограничения

Ограниченията ни биха били полезни, ако ни помагат да бъдем конструктивни и продуктивни. Но винаги ли искаме точно това? Понякога може би не искаме да бъдем точно продуктивни, а може би да просто да проучим, да изпробваме за известно време с няколко нови инструмента, да видим как звучат, а след това да се върнем отново на мястото, където продуктивността е желана и фокусирана. Защото не бихме оценили сладкото без да знаем вкуса на горчивината; не бихме оценили и тишината, ако не знаем какво е часове наред да работим в шумово-замърсена среда; не бихме оценили и безцелното скитане след месеци упорита работа. Би било забавно единствено и само да прекарваме часове наред и да тестваме нови музикални възможности на един еврорак, примерно…

Но ако оставим настрана един немалък проблем при закупуването не само на еврорак-система, но и на каквато и да е апаратура – а именно парите, то трябва да обърнем огромно внимание най-вече на времето, с което разполагаме. А то, за съжаление, е ограничено. А колкото повече познания в областта на синтезиса придобиваме, толкова по-малко хардуер ще купуваме, защото знаем ли как функционира, ще съумеем да синтезираме звук и творим с всеки инструмент, било то лаптоп или скъп секвенсър.

Заключение

Запазете сегашния си сетъп и се опитайте да постигнете максимално с него без да изваждате или добавяте повече неща. Намерете собствените си честоти и работете над звука, защото за това ще ви трябва време. Не крия, че и аз имам GAS, но се опитвам да се ограничавам. И помнете, че това са само средства за изразяване – ако ги нямаше, щяхме със сигурност да намерим начин да изразим идеите си с това, което имаме под ръка.

Ето ви една идея, ако имате концепция в главата си, която искате да запишете. Седнете и разпишете на лист хартия звуците, които ще определят вашето парче и могат да бъдат свързани по някакъв начин с концепцията като цяло. След като сте разписали всичко и сте направили плана, помислете как да използвате оборудването, което имате и как бихте могли да се доближите максимално до репрезентирането / представянето на тази концепция чрез него. Може би сте останете изненадани от постигнатите цели, като при това няма да сте дали нито лев за закупуването на нещо ново. Но се въоръжете и с търпение, защото процесът може и да отнеме повече време от плануваното. Чувствайте се предупредени!

Музикалната технология не е просто оборудване! Опитайте се да научите определена музикална техника чрез видео уроци или книги, а след това се опитайте да приложите точно тази нова техника в създаването на цяла песен/композиция. Повече за това, от къде можете да почерпите знания можете да намерите в тази статия:

Източници на знание в нашата сфера | E-Music Bulgaria

Изградете свой собствен набор от правила и се придържайте към тях, но не забравяйте и да завършете песента, дори и да не ви харесва напълно. Така че – газ… не, нямах предвид GAS 😉