Видове вградени компресори в Logic Pro X

Тази публикация е най-вече за Logic Pro X маниаците, но и за всички, проявяващи не толкова голям интерес към този DAW. От друга страна, статията повдига темата за подценяването на вградените (към всеки DAW) плъгини. Естествено, темата важи за всички видове плъгини, но ще се фокусираме и ще разгледаме конкретно компресорите.

Logic Pro X 10 – 10.1

С версия 10.1 функционалността и графичният интерфейс на редица менюта беше подменена. Това естествено се отрази и на вградените компресори. Преди този ъпдейт изгледът беше една идея по-дървен… Фигурираха трудно разбираемите за обикновените потребители пресети Studio/Vintage VCA/FET/Opto. Е, разбира се, че всички с GAS синдром и малко повечко познания по звукотехническа апаратура биха могли да се ориентират и да преценят кое и кога да ползват, но някак компресорът в Logic Pro X беше недогледан и подценен. Пресетите от картинката всъщност представляват емулация на веригата и работата на легендарни аналогови компресори. Кои са те ще разберем в следващия абзац.

Logic Pro X 10.1 и нагоре

С версия 10.1 доста от вградените плъгини претърпяха редизайн, като специално внимание беше отделено на компресорите. Освен това от Apple добавиха и новия вариант Classic VCA, за който ще пиша по-долу. Сега ви предлагам да разгледаме всеки пресет поотделно и да споделим по няколко изречения за него.

Platinum Digital

Това е компресорът, който се зарежда по подразбиране, когато поставим динамичното устройство в инсърта на канала. Представлява разработка на Apple и е много прозрачен и чист. Ако не търсим характер, а дигитално строг динамичен контрол, Platinum Digital е изключително полезен.

Studio VCA

Познахте ли го по цвета? Точно така, това е емулация на Focusrite Red 3 Comp/Limiter. Въпреки че Focusrite имат собствена разработка на софтуерна емулация на Red 3, Apple ни предоставят поредната гъвкава възможност. Red 3 добавя леко нюансиране на сигнала и е много приятен за работа.

Studio FET

Studio FET е емулация на UA 1176 “Blackface” rev. Тотална студийна легенда. Където и да се каже FET компресор се чува името на 1176. Можем да напишем стотици редове за 1176-цата, но ще се огранича. Предпочитан за ударни инструменти, вокали и какво ли още не, този компресор идва със своя характер и темперамент. Мога да кажа, че е най-често използваният от мен.

Classic VCA

Classic VCA е софтуерното пресъздаване на dbx 160. Смятан и до днес за един от най-прецизните VCA компресори, dbx 160 се появява през далечната 1971 година. Предният панел на хардуерното устройство притежава само три потенциометъра. Контроли за Attack и Release не са налични. Както виждаме, това е запазено и при софтуерната версия в Logic Pro X.

Vintage VCA

Тук капачките на потенциометрите издават много. Да, това е емулация на SSL Bus компресор от серия G. Светият граал на “слепващите” компресори. Според някои този компресор е подходящ за абсолютно ВСЕКИ стил музика. Ако седи накрая на мастър bus-a, няма как да сбъркаме.

Vintage FET

Този компресор отново е емулация на 1176, но този път ревизия “А” или т.нар. Син 1176. Като интерфейс е много сходен с останалите, но притежава малко по-суров и агресивен характер. Идеален за по-разкрепостени бас китари и твърди вокали.

Vintage Opto

Кой е най-извесният Opto компресор? LA-2A. Vintage Opto представлява емулация на Teletronix LA-2A. Въпреки че хардуерът има само два потенциометъра, тук имаме още допълнителни настройки. Каквото и да кажем за LA-2A ще е малко.

7 в 1

И ето как Logic Pro X се превръща в невероятна опция за всеки стартиращ аудио кариерата си или търсещ да закупи първия си DAW. Палитрата от звуци, която получаваме с всички тези вариации на вградения компресор е ненадмината. Не ми е известен друг DAW с подобни възможности.