Ретро groovebox-овете, на които си струва да обърнем внимание

Groovebox е музикален инструмент за изяви на живо, просвирващ луупове и създаден с цел да улесни импровизацията. По-надолу ще намерите няколко такива машини, на които все още си заслужава да обърнем внимание, както и ще разберете и от къде произлиза самото име groovebox.

Нека започнем първо с…

Yamaha RM1x

RM1x е groovebox, произвеждан от Yamaha в периода от 1999 до 2002 година. Машината комбинира в себе си няколко отделни музикални устройства в едно: стъпково-програмируема ритъм-машина, синтезатор, секвенсър и контролер. Предният панел на RM1x е леко наклонен, за да се улесни използването му. От Yamaha произвеждат и аксесоар, който позволява монтирането на уреда в студиен рак. Този модел е доста труден за откриване на пазара на употребяванa техника. За широкият спектър от звуци се грижи Yamaha AWM2. До 32 ноти могат да се възпроизведат едновременно от 16 тембъра, избрани от 654 гласа и 46 барабанни комплекта. Всеки глас има независим филтър, резонанс и контрол на обвиващата крива.

E-MU XL-7

Наистина добра машина. Направо легенда! Снабдена с 128 ноти и сериозен 16-пистов секвенсър тя разполага с един от най-добрите звукови модули, влаган някога в продукт от такъв ранг. Появява се през 2001 година като десктоп-вариант на излезлия преди година E-Mu Mo’Phatt.

Други членове на XL-7 фамилията са:

  • Emu XK-6- версия с 61 клавиша. Същият вълново-табличен синтезатор, но в 64-гласова версия.
  • XL-1 – рак-модул с 64 гласа.
  • MP-7 Command Station – същите технически данни като XL7, насочена за продуценти от Hip-Hop и R&B сцената.
  • PX-7 Command Station – същите технически данни като MP7. За продуциране на перкусии и барабани.

Между другото, всички те имат еднакви ROM слотове и следователно позволяват да бъдат разменяни помежду си.

Yamaha RS7000

За RS7000 може да се каже, че е способен на доста неща. Не случайно много ползватели го смятат за един от най-добрите groovebox-ове. Комбинира секвенсър и семплер, но в допълнение ще намерите и вграден синтезатор. Подходящ е за продуциране на денс, техно и хип-хоп музика. Потребителите разполагат стандартно с 4 MB време за семплиране, които обаче могат да разширят до 64 MB. Могат да се семплират въшни източници на звук, да се пресемплират записаните вече семпли или да се заредят семпли от рачлични формати. Тон-генераторът предлага 62-гласов полифоничен AWM2 синтез с над 1000 звука и 63 вида барабани. Налице са 6 типа резонансни филтри, усъвършенстваната LFO-модулация, BPM-синхронизирани LFO вълнови форми и много други! В зависимост от това, какво е инсталирано в машината, цената може да варира. В долното видео The Rebeat ни показва импровизация с RS7000, която продостави за целите на тази статия:

Roland MC-303

Tой е първият от серията музикални инструменти, известен като groovebox. Kомбинира звуков модул със секвенсър и е направен с цел да насочи музиканта към импровизации. Въпреки номерът 303 в името си, този електронен музикален инструмент има повече допирни точки с други синтезатори от серията MC като Roland MC-202, отколкото с известния TB-303. Като първи groovebox, MC-303 е замислен като продукт, специално насочен към домашните диджеи и любителите-музиканти, а не толкова към професионалистите продуценти. Въпреки целевата група, той си остава един приятен инструмент за работа, който несъмнено трябва да изпробвате:

Korg Electribe EMX-1

EMX-1 е страхотна машина, подходяща за изпълнения на живо. Звуците на синтезаторите и барабаните са отлични и напълно съвременни с любимите ви артисти от електронната музика (защото те също го използват). Лесен и интуитивен за използване, Electribe е продължението на оригиналната серия ElecTribe секвенсъри и синтезатори от Korg. EMX-1 се предлага в стабилно метално шаси с LCD дисплей, разширена памет, повече контрол в реално време и вакуумни лампи. EMX-1 използва MMT синтез (Multi Modeling Technology), който разполага с 16 различни осцилаторни алгоритми, осигуряващи мощни аналогови модели на синтез. Вградената библиотека включва 207 барабанни звуци и 76 синтетични, вариращи от мощни удърни до удивително уникални органично-звучащи звуци. Външни аудио сигнали могат да бъдат манипулирани посредством алгоритъм от осцилатор на филтъра и след това допълнително обработени от вътрешни ефекти. EMX-1 ви позволява да създадете до 9 барабанни части, 5 синтезаторни, както и елементи, които ви позволяват да добавяте динамични акценти към барабанните и синтезаторите. Всяка част има обширна LFO модулация. Всеки алгоритъм от синтезатора има два регулируеми в реално време параметъра, а двете вакуумни лампи (Valve Force Circuitry) създават аналогова верига, за да добавят топлина и присъствие към звука. Копчето за усилване на лампите регулира нивото на изходния сигнал, преминаващ през вакуумните лампи, като създава динамични звуци с отличително качество:

Заключение

Може би се питате дали тези машини са релевантни все още или по-скоро са за тези от нас, които изпитват носталгия към подобен род техника? Ако искаме да се насладим на звуците от края на 90-те, то непременно ще трябва да свикнем с някои ограничения в звукоизвличанито и ефектите, които да си кажем честно не са от най-добрите. Но и за това си има решение ако имаме под ръка някои добри китарни ефекти. Е, най-вероятно някъде някой ще е извадил всички звуци от тези groovebox-ове и те отдавна ще са в биоблиотеката ви със семпли, но пък покупката втора ръка на подобен род машина определено няма да е грешен ход – най-малкото защото ще ви държи далече от компютъра 😉