Как да оптимизираме компютъра си за аудио продукция

В модерния начин за продуциране на музика, компютрите заемат централно място. ИТ сферата и конкретно хардуерната част е една от най-бързо развиващите се. Поради това е доста вероятно зверската машина, която сте си купили преди 2-3-4 или повече години вече да издъхва, да ви бави и да забавя процесите ви на работа. В тази статия ще разгледаме няколко възможности, с които бихме могли да си помогнем, ако изпаднем в такава ситуация.

Основният проблем идва от проекти с много тракове, ефекти или виртуални инструменти, които процесорът, RAM-та или хард диска не може да обслужи.

Bounce in place и Import

Една от най-честите практики за разтоварване на “тежестите” е т.нар. bounce in place. Наричан още “смятане” това е процесът по конвериране на звука от MIDI инструмент или тежко процесиран аудио файл в нов аудио файл, който запазва всички характеристики и ефекти. При тази конверсия губим възможността да едитираме MIDI ноти, артикулации и параметри на ефекти, но ако сме уверени в това, което свири инструмента, няма защо да се чудим.

Този метод има още един скрит коз. При bounce in place се застраховаме срещу евентуалната загуба на инструмента вбъдеще поради “остаряване”, излизане от употреба, нова несъвместима версия или прекъсване на поддръжката му.

Оптимизиране на buffer size. Latency.

Така нареченият buffer size можем да разглеждаме като бързината, с която DAW-a си говори с процесора. В най-общи линии Buffer Size-ът причинява и нежелания ефект на забавяне на прослушване на сигнала или казано по друг начин латенция. Тя е враг номер едно на компютърния музикант и в следващите редове ще ви покажа как можем да се борим с нея.

Висок buffer size – висока латенция – по-малко натоварване на процесора.

Нисък buffer size – ниска латенция – повече натоварване на процесора.

Това са двете основни направления, които ни интересуват. Като златно правило, при звукозапис на инструменти, глас или MIDI ни е нужна ниска латенция, почти близка до реалното време, за да се чувстваме максимално комфортно при изпълнение. При смесване и постпродукция, в който етап се употребяват много ефекти, можем да си позволим по-висок buffer size и съответно повече латенция.

Механична оптимизация на компютъра

Ако искате компютърът да Ви върши нужната работа, трябва да се грижите за него, както се грижите за колата си. Той също има нужда от редовна профилактика, почистване и внимание. Ако сте с настолна машина, нови въздуховоди, вентилатори, почистване от прах и регулация на температурата може да окажат много ползотворно влияние върху производителността. Подмяна на термопастата на процесора също би се отразила много положително. Някои от тези похвати важат и за лаптопите. При тях има възможност и за допълнителни охлаждащи подложки.

Измерванията на производителността и актуалното състояние на хардуерните елементи също е много важно. В зависимост от плафтормата Ви Mac или PC може да проучите софтуери за хардуерна диагностика, които да следят състоянието на памметта, хард дисковете и другите елементи.

Plugin Quality и Oversampling

 

Някой плъгини, било то виртуални инструменти или ефекти имат възможност да работят на различни нива на качество. Ще дам пример със синтезатора AIR Music Tech Vacuum Pro, който има възможноста да работи в режим Eco – с малко по-ниско качество, но не с чуваемо различие. Докато композираме и аранжираме, можем да го оставим в режим Eco, а когато дойде време за експорт – връщаме на нормален.

 

Същото нещо важи и за плъгините, които имат избираем от потребителя Oversampling. Не е нужно той да е включен постоянно, а можем да го активираме само при финалния експорт, което значително ще спомогне за олекотената работа на процесора.

Оптимизация на операционната система и софтуера

Модерните операционни системи са препълнени с всевъзможни графични ефекти за минимизиране на прозорци, известия и движения. Те не са “безплатни” и струват определна част от производителността на компютъра. Бихме могли да преконфигурираме подобен тип системни настройки и да спечелим малко повече производителност.

Друг добър вариант е да се освободим от ненужни системни процеси или такива, които нямат отношение към работата с аудио. За Mac, това става от Activity Monitor.

В тази графа попада и оптимизация на DAW-а. Много от DAW-овете имат някои доплънителни настройки, например bit depth на сумиращия алгоритъм. Както с оувърсемплинга, можем да го държим 32-битов, докато не дойде време за експортиране (и тогава да превключим на 64-битов). Друг вариант е да намалим броя на Undo стъпките. Те се запазват в RAM-та, и ако са над 100, това може значително да натовари компютъра.

Оптимизация на най-важния елемент

Това сте вие! Ние командваме компютъра и съответно следва да се разгледаме като част от цялата система. Условията, в които творим са много важни. Проветрявайте често, намерете най-подходящата светлина и позиция на тялото. Бъдете с отворено съзнание и се отърсете от всички странични мисли. Наслаждавайте се на процеса и го контролирайте. Правете почивки, когато е нужно или когато усетите разконцентриране.

Наблюдавайте повтарящите се похвати, които употребявате и опитайте да ги вкарате в шаблони, темплейти, присети и всичко, което ни дават модерните възможности.

Като за финал ще линкна една статия на Филип, която е много адекватна спрямо последния абзац от настоящия пост.

Да бъдем майстори в това, което правим