Време за четене на статията: 6 мин.
Каква означава signal flow или сигнален поток?
В тази статия ще намерите кратко обяснение на това какво е сигнален поток или т.нар. signal flow. Това е важна концепция при работата с аудио, която ще ви помогне да работите по-ефикасно и безпроблемно, независимо дали слушате музика, правите музика за кеф вкъщи или работите с аудио апаратура. Точно като една река, сигналният поток има посока, минава през различни места, разклонява се и се събира отново. Сигналният поток е пътят, който изминават сигналите в една система от различни компоненти.
Сигнален поток
Сигналният поток е преминаването на аналогови или цифрови сигнали от едно устройство в друго и последователността от операции за целите на звукозапис, възпроизвеждане, монтиране, манипулиране или процесиране. Обикновено отправната точка е източникът на звука, а дестинацията е средство за възпроизвеждане, било то слушалки или мониторни колони. Освен възпроизвеждане, дестинацията може да бъде и някакъв носител на информация – лента, диск, плоча, дигитален аудио файл.
Примери
Пример за сигнален поток може да е следната верига: Китара > Кабел > Ефект Педал > Кабел > Усилвател > Микрофон за усилвателя > Кабел > Аудио Интерфейс и Компютър > Кабел > Мониторни колони. Сигналът преминава от единия край и стига до другия.
Този пример е елементарен, защото сигналът протича в една посока, без разклонения и без други опции. Но представете си едно голямо студио с аналогова апаратура и множество външни ефект процесори. В тази ситуация смесителният пулт играе ролята на главен разпределител на сигналния поток и извършва т.нар. маршрутизиране или routing на сигналите, при което сигналния поток може да се разклонява, сумира и в него гъвкаво да се добавят и премахват елементи. Тогава сигналният поток приема една по-сложна форма и вече не тече само в една посока – от А до Б. На снимката долу е една голяма смесителна конзола, чрез която може да рутирате сигналите по всевъзможни начини.
Примери в DAW
Сигналният поток се прилага както за хардуерните ви устройства, така и за преминаването на сигналите вътре във вашия DAW. В крайна сметка DAW е едно виртуално студио, нали? В зависимост от това кой DAW ползвате е възможно да има леки разминавания, но генерално сигналният поток върви от горе надолу и/или от ляво надясно в каналите на софтуерния ви пулт. Подредбата на положените ефекти на каналите има решаващо значение за крайния резултат. Чували сте въпроса компресор преди еквалайзер или еквалайзер преди компресор? Това е малко като яйцето или кокошката… Отговорът е по-скоро избор и се крие в това дали ви се яде пилешко или омлет, хаха.
Важно е да познавате и да работите свободно с настройване на входове, изходи, инсърти, send и aux във вашия DAW, за да имате повече възможности с него.
Сигнален Поток в Logic Pro
Следващото е пример за сигнален поток и рутиране в софтуерния миксер на Logic Pro, където сигналът на Audio Track минава от входа, през еквализация и компресия, разклонява се продължавайки надолу към изхода си, но и отивайки към Bus 1, на който има ривърб. В крайна сметка Audio Track и Reverb отново се срещат в Stereo Out, където звукът вече е насочен към изходите на звуковата карта и ние ще го чуем през слушалките или мониторните колони. Това е много често срещан похват за използване на Aux Track-ове за ефекти. И доста прилича на част от реката Нил по-горе. Реката се разклонява, минава през няколко предградия на Кайро, в нея се изливат тоалетните на няколко квартала и накрая разклонението отнов се събира в едно. Това си е същото като паралелен дисторжън!
Проблеми със сигналния поток
За да бъде всичко изправно и да предпазите техниката от малфункция е важно да знаете целият път на сигналния поток. На всяка цена трябва да избягвате обратна връзка или feedback. Това се случва когато изходът на някой елемент от сигналния поток е вързан обратно във входа му. Това е рядко срещано явление в студийна среда, но не е невъзможно. Микрофонията представлява точно това – микрофонът влиза в смесителния пулт, от там излиза в мониторните колони, чиито сигнал влиза пак в микрофона > отново в пулта > отново в мониторните колони > отново в микрофона и така за секунди се получава неприятният звук, който всички сме чували.
Латенция
Друг проблем може да бъде латенцията, причинена от преобразувнето на сигнали от аналогови в цигровии и обратно, и от времето нужно на процесора да извърши дадените операции и изчисления. Латенцията е номер едно враг на музикантите, занимаващи се със звукозапис. Тя се изразява в забавяне на сигнала по време на минаването му през сигналния поток. Представете си да чувате всичко, което свирите със осезаемо закъснение (може да стигне 80 милисекунди). На практика добре трениран музикант с опит в студийните записи може да засече дори 10ms закъснение (това е 1/100 от секундата).
Buffer Size
При дигиталните системи за звукозапис винаги има някакво закъснение, колкото и незначително да е то. Всеки модерен DAW има настройка за buffer size, която определя какъв брой семпли ще се задържат в процеса, преди да бъдат пратени към конверторите. Като генерално правило по-нисък buffer size означава по-малко латенция и повече натоварване на процесора, а по-висок buffer size означава повече латенция и по-малко натоварване на процесора. Казано с други думи, докато записвате опитвайте да държите нисък buffer size, а докато смесвате (особено in the box) дръжте възможно най-високия buffer size. Разбира се всичко това зависи от хардуера, семплиращата честота на проекта ви, процесора и аудио интерфейса, които използвате.
Ето един пример как се променя latency в зависимост от Buffer Size-a при един и същи проект и един и същи аудио интерфейс.
Също така, знаейки как преминава сигналния поток, можете бързо да локализирате къде има проблем във веригата. Просто проверете всеки един елемент по веригата.
За какво да внимаваме?
Най-вече трябва да сме запознати със спецификата на всеки един елемент от сигналния поток. Задължително се запознайте с неговите входове, изходи и начин на работа. Например ако знаете какво е XLR кабел (наричан още канон), но не знаете какво е AES/EBU, може да се объркате и да включите микрофон във AES/EBU In, което няма да ви даде никакъв полезен резултат. Ако не сте сигурни дали познавате типовете конектори вижте тук. Също, за всяко устройство, в ръководството за употреба има подробна информация за това. Струва си да знаете, че връзките обикновено два типа – пренасящи аналогово аудио и пренасящи цифрова информация.
Често устройствата по веригата на сигналния поток имат настройки за входен и изходен гейн. Правилното им настройване се нарича Gain Staging или построяване на гейна и това е следващата тема, която ще разгледаме в поредицата.
Благодарности
Специални благодарности на Васето – Васил Вълчев от F.1 Sound Records, Пловдив и групата тонМАСКАРИ за това, че удари едно рамо при написването на статията и даде идеи какво още да включим.
Разбира се, темата за сигналния поток е много широка и не може да бъде изчерпана с 1100 думи (там някъде е тази статия). Целта ни с тази серия от публиакции е да създадем достъпно и разбираемо съдържание на български език, което да послужи на всички начинаещи или не дотам запознати колеги като нещо, което да стъпят, с главния идеал да се повиши производителността и качеството на музикалната продукция в България. И разбира се обръщение към всички по-опитни колеги – Ако смятате, че нещо важно липсва тук, пишете ни коментар където и да е и ще го добавим!