Кутията на пандора или нашествието на AI в музиката и изкуството?

Време за четене на статията: 5 мин.

AI в музиката и какво се случи през изминалата седмица, накратко:

 

Станахме свидетели на парче на Drake и The Weeknd, “Heart on My Sleeve”, което стана “viral” преди да бъде свалено от стрийминг платформите от Universal Music Group. Анонимен автор, с помощта на AI-системи за копиране на глас, е успял да създаде редица “Drake песни”, които са достигнали до общо десетки милиони слушания само за няколко дни. Това е показателно за безвъзвратното настъпване на AI в музиката.

На първо слушане парчетата звучат почти неразличимо от Дрейк, дотолкова, че ако са били пуснати от него, не би имало как да се разбере, че вокалите са изкуствени.

В събредита Drizzy виждаме все повече примери за такива парчета. Решението на Universal Music Group да свали въпросното парче “Heart on My Sleeve” е било в името на това да са на правилната страна от историята, от хора, артисти и слушатели.

Според вас това решение правилно ли е, с оглед на все по-голямата достъпност на въпросните AI-технологии? Какво е мястото на AI в музиката?

Ето какво каза ChatGPT по темата:

 

 

AI технологиите в музиката не са от вчера или днес

 

Преди да продължим с по-конкретни скорошни събития, нека видим как се е развила намесата на алгоритмите, машинното самообучение, изкуствения интелект и като цяло AI в музиката. Тази тема не е от вчера или днес и е занимавала умовете на редица композитори, учени, изобретатели и футуристи.

“AI технологии” за композиране на музика се използват от десетки години и разработката в тази посока не е спирала. Ако можем съвсем накратко да обобщим темата за AI в музиката, то тя би изглеждала така:

В ранните години на начинанието – 1950-та до 1970-та са се появили първите опити компютри да генерират музика, базирана на предписания от правила, математически ходове, и алгоритми, които генерират музикални фрази. Най-известното произведение е Illiac Suite (String Quartet No. 4) от Lejaren Hiller и Leonard Isaacson.

През 1980-та до 1990-та се появяват усъвършенствани системи, които вече генерират музика следвайки определени жанрове, специфична музикална теория и конкретни задания. Може би най-известните произведения от този момент са произведенията на David Cope и по-специално Bach by Design и Classical Music Composed by Computer.

По-скорошното развитие на AI в музиката

В началото на 21-ви век развитието и оптимизациите на алгоритмите водят до още по-бързо развитие на генеративната музика. Много добър пример от този период е приложението GenJam, което има способността да генерира джаз импровизации, както може да се види в това видео.

Но през 2022 станахме свидетели на бума на генеративни системи като ChatGPT, DALL-E2, Midjourney, и други, но това далеч не са всички примери за “neural network” технологии. Open AI пуснаха системата Jukebox още през 2020. Въпросните системи за AI музика не са така популярни, както техните текстови или снимкови аналози, тъй като често са с ниски битрейтове, звучат твърде опростено, или пък не ползват традиционни структури в популярната музика.

През януари 2023 Гугъл пусна Music LM -вероятно най-впечатляващата AI технология за музика до момента. Тази система може да генерира парче музика с продължителност до 5 минути на база на текстови описания или “prompts”. За обучаването на тази платформа, Гугъл са използвали над 280,000 часа музика чрез MuLan – AI-модел, който може да свързва музикални произведения с текстови описания. След това, Гугъл създадоха MusicCaps  – публично достъпна база данни с над 5,500 музикални отрязъци, с цел да се оцени работата на AI-генератора. Музикални професионалисти написаха описания под въпросните парчета музика, както и списък с ключови думи, с които да ги опишат, като жанр и емоционално въздействие.

Както виждате AI в музиката се е развивал в продължение на много години, но последните няколко години развитието е стремглаво и вече има толкова добре работещи модели, че е невъзможно произведения създадени с изкуствен интелект да се различат от такива създадени от хора.
Естествено това поражда разделение и два лагера на обществено мнение. Издига се една барикада, която разделя хората с противоположни мнения по темата. Е, въпросът е от коя страна на барикадата сте? Има ли място AI в музиката?

 

Grimes e от другата страна на барикадата

 

На 24-ти април Grimes написа в Туийтър, че е съгласна да сподели 50% от отчисленията с всеки автор на успешна AI генерирана песен, която използва нейния глас. Певицата пояснява, че това ѝ е стандартната практика, дори когато работи с други артисти. Също така всеки е свободен да ползва гласа ѝ за своя продукция, защото тя няма отношение с лейбъли и съответно няма легални пречки.

 

grimes tweet
Grimes Tweets About AI Tech

 

и още…

 

Също в Туйтър, Zach Wenerh, CEO на Uberduck (една от най-успешните AI платформи за симулиране глас на известни изпълнители) обяви че компанията организира конкурс. Конкурсът е за създаване на песен с AI генериран глас на Grimes. Крайната дата за изпращане на проекти е 15 май, а наградният фонд е $10 ооо

Тук може да видите повече подробности за новообявения конкурс. Несъмнено това е невероятна възможност за промотиране на възможностите на Uberduck.ai. Но освен това конкурсът ще даде и летящ старт на масовата поява на тракове с AI генерирани гласове на известни личности.

Тук също седи въпросът дали юридическите отдели на компаниите, към които са подписани съответните артисти ще смогнат да ограничат разпространението на това съдържание. Или ще трябва да променят политиката си и да поемат риск. Само времето ще покаже, но знаем едно – който се е упълчил срещу технологията, обикновено е загубил битката.

 

Grimes and Uberduck song competition
Grimes and Uberduck song competition

 

Бъдещето принадлежи на смелите

 

Масовото навлизане на AI в музиката може би ще е един от най-запомнящите се моменти в развитието на музикалните технологии. Без значение дали го виждаме като позитивно или негативно развитие, то се случва. Но какво е вашет мнение по въпроса? Ще се радваме да го споделите с нас в коментарите.

PS. Част от съдържанието на статията, както и заглавното изображение са генерирани с AI, но са проверени от естествен интелект. TLDR: За момента едното не може без другото. Но докога ще е така?