Проведе се първият музикален хакатон в България

На 28-ми и 29-ти януари се проведе първото по рода си събитие, тип хакатон, с музикална насоченост. Едно кратко разяснение за тези, които за пръв път чуват думата – хакатон е технологично събитие под формата на маратон, в рамките на ден или няколко дни, в което софтуерни разработчици, дизайнери и други тясно специализирани в IT индустрията колаборират по зададена тема, като крайната цел е да се създаде краен продукт, прототип или да се зароди потенциална идея за последваща реализация.

Както се подразбира по заглавието, беше проведен първият музикален хакатон в България. Събитието се организира от EduTechFlag Ltd. в Software Unviersity и породи изключителен интерес в музико-технологичните среди у нас. Повече за хакатона ще ни разкаже организаторът Милена Крумова в интервюто си за E-Music. Преди да преминем към същинската част, ще направим кратък обзор на събитието.

Официално регистрираните участници бяха около 80, като интересен факт е, че близо половината бяха чужденци. Имаше хора от САЩ, Испания, Бразилия, Португалия, Гърция и Индия. Освен международния интерес, зад събитието застанаха и множество спонсори и партньори като Община София, МузикауторНМА, PDS Petrotechnical, Software University, Ubisoft, Sound NinjaMuzikalen.bg, Drooble и много други.

Хакатонът протече по следния начин – участниците се групираха в отбори и си избраха идеи, по които да работят. Имаха на разположение един ден да стартират, разработят и подготвят идеята, след което, в рамките на втория ден от събитието, да я представят под формата на прототип. Идеите бяха разнообразни и вариращи от приложения за джубокс от нов тип, през музикален пъзел, FM синтезатори, плодове и растения като MIDI контролери, до уеб базиран sequencer и synthesiser.

Екипите, разработили проект, бяха повече от дванадесет, като организаторите бяха осигурили ментори, които да помагат с know-how на всички участници в нужда. В ролята на ментори бяха Георги Парлъков и Костадин Костов от PDS Petrotechnical, Христо Рачев от Sound Ninja, Елица Александрова – компизотор в Ubisoft и други. Състезателният характер на хакатона беше подсилен и от жури, което гласува за най-добрия проект в различните категории. Разбира се, имаше и щедри материални и финансови награди подсигурени от спонсорите. След този наистина кратък обзор на събитието, преминаваме към интервюто с Милена Крумова, организатор на хакатона.

E-Music: Благодарим Ви, че въпреки натоварването покрай организацията на подобно събитие приехте поканата за интервю и намерихте време да споделите малко повече с нас. Бихте ли се представили на нашите читатели?
Милена Крумова: Да, благодаря. Аз съм Милена Крумова и съм основател на EduTechFlag, доктор по “Икономика” и доктор по “Автоматизация на области от нематериалната сфера”. Много обичам да споделям и използвам иновативни образователни технологии, или така нареченото модерно Обучение 2.0. В обучение 2.0 се интегрират уеб базирани приложения, които в днешно време са особено много, а чрез тях могат да се разработват иновативни учебни сценарии.

E-music: Има ли допирна точка между музиката и методиките в образованието и каква е тя?
Милена Крумова: Музиката е един от елементите, които докосват емоцията на учещите. Мога да кажа, че резултатите могат да бъдат много по-високи, когато в процеса на учене се използва и музика. За пример ще дам някои от задачите, които давам на обучаемите в моята работа, а именно – написаният текст, в книгата или съответния материал, да бъде трансформиран в цифров мултимедиен ресурс с музика и визуализация. Това стимулира аналитичното мислене, а не простото наизустяване на информацията.

E-music: Как се стигна до идеята за подобно събитие в България?
Милена Крумова: Участвах на подобно събитие през ноември 2016 година в Ню Йорк – Education Music Hackathon, което се организира от Monthly Music Hackathons, партньор на Музикални Хакатони България. Участвах в него и споделих за моя опит в преподаването и използването на музика. Идеята стартира и благодарение на подкрепата на много институции и приятели, мога да кажа, че събитието минава много успешно.

E-music: Срещаме ли музиканти на подобни събития или по-скоро програмисти с интерес в музиката?
Милена Крумова: На професионално ниво не мога да изкажа мнение относно музицирането, понеже не съм музикант, но мога да кажа, че има представители и от двете области и имаме добър баланс на участниците. Симбиозата между технологии и изкуство се получава много добре и имаме продуктивни идеи и проекти.

E-music: Какво можем да очакваме за в бъдеще като развитие на събитието и последващи събития?
Милена Крумова: Събитието, разбира се, ще продължи, тъй като успехът до момента е основание да планираме. Предстои втори музикален хакатон, ще конкретизираме мястото на провеждане допълнително, и ще се обърне внимание на това, което е наша национална гордост – гайдата. Предстоят няколко проекта свързани с гайдата и дигиталната посока на този инструмент и звук, който е изпратен в космоса и ни кара да се гордеем.

Благодарим на Милена Крумова за отделеното време  и пожелаваме успехи и много итерации на музикалния хакатон в България!