Antares Auto-Tune Pro

Auto-tune ефектът е процесор за корекция на височината на музикални тонове в близко до реалното или реално време. Казано по друг начин, изправя фалшиви тонове и повлиява на изпятите тонове. Освен корективната му посока, може да бъде използван и в креативна посока, заради характерната звучност, която придава на преминалия аудио сигнал. В последните години Auto-Tune ефектът се употребява все повече и повече в популярните жанрове, а слушателите навикват с него и започват да търсят звучността му като част от вокалното въздействие.

Ако не се сещате за кой ефект става дума, ще спомена няколко имена, които ще ви подскажат. Migos, T-Pain, Future, Kanye West, Lil Wayne, Travis Scott. Първият изпълнител, който използва Auto-Tune като преекспониран креативен ефект в продукцията си е Cher с песента от 1998 Believe, която става абсолютен хит.

В тази статия ще разгледаме Auto-Tune Pro от Antares Audio Technologies.

Кое е общото между Auto-Tune и Exxon

Първата версия се появява през 1997 г., а концепцията за създаването ѝ е много интересна. Анди Хилдебранд, тогавашен геофизик в петролния гигант Exxon, изработил алгоритъм за обработка на данни, събрани от сеизмични събития, за да си помогне в проучванията на петролни находища. С голямо учудване Хилдебранд установил, че алгоритъмът може да бъде използван и за анализиране и внасяне на промяна във височината на тона и на аудио файлове.

В същото време, с масовизацията на дигиталните студийни технологии и разширяването на достъпа до инструменти за създаване на музика, музикалната индустрия и аудио инженерите се нуждаели много от подобен инструмент, за да посрещнат нуждата и да компенсират в работата с артисти с незадоволителни вокални способности. Не след дълго на изложението NAMM през 1996 г. се появил първият прототип и се превърнал в тотален хит. От тогава до момента процентът на песните, в които се използва този ефект, нараства прогресивно.

Две мнения по въпроса

На всички е ясно, че Auto-Tune-a е като грима. Целта му е да прикрие несъвършенства и/или да покаже някакъв характер. Някои хора приемат това като подриване на стойността на истинския музикален/вокален талант. Темата е толкова популярна, че списание Time вкарва Auto-Tune-a в “Топ 50 най-лоши изобретения” за всички времена. Редица изпълнители се обявяват против и дори анатемосват употребата на Auto-Tune.

Защитниците на Auto-Tune идеологията изтъкват, че той е просто едно допълнение към звучността, каквото е вокодера или talk box-a, и не трябва да бъде разглеждан като подправяне или укриване на истината, а по-скоро като допълнителен layer звучност.

Която и позиция да изберем, факт е, че търсенето към Auto-Tune-a нараствало все повече с изминаващите години и съответно Antares разширявали функционалностите и възможностите на ефекта с прогресивни ъпдейти. На предните два скрийншота може да видите графичния интерфейс в две от по-ранните версии на Auto-Tune.

Antares Auto-Tune Pro

В този статия ще разгледаме най-новата версия на легендарния вокален ефект – Auto-Tune Pro.

Auto-tune работи в два основни режима – Auto и Graph (графичен). При Auto режима, алгоритъмът на програмата засича височините на тона и налага автоматична корекция, така че тонът да се приближи максимално до правилния спрямо зададената тоналност. В Graph режим, на дисплея се появяват много опции, които можем да коригираме ръчно и да донастроим фино за всеки един тон.

За да продължим напред, трябва да споделя, че Auto режимът има Basic и Advanced изглед. Както се досещате, Basic изгледа скрива някои от по-задълбочените настройки (може да видите Basic изгледа вдясно на скрийншота отгоре). Basic и Advanced споделят параметери. Започваме с по-важните от тях.

Най-важният параметър тук е Retune Speed-a, т.е. времето, за което Auto-Tune-a реагира и нанася корекцията. Може да го мислите като атака. При нереалистично бърз Retune Speed, тюнването на вокала става ясно различимо и гласът прозвучава сякаш е изсвирен от инструмент. Flex-Tune е опцията, която позволява да смалим диапазона на отклонението от тона, в което Auto-tune започва да действа. Казано с други думи, това ни помага да запазим вокалната експресивност.

Humanize функцията добавя реализъм в дългите задържани тонове дори когато се използва и бърз Retune Speed. С Natural Vibrato контролата пък подсилваме или намаляваме изпятото вибрато. В Advanced Auto Mode се появяват още настройки относно вибратото.

Но да се върнем на Basic изгледа. Всички параметри, подбрани в него, са с цел максимално улеснение на потребителя и достъп до всичко нужно само от няколко потенциометъра. Сега е моментът да напиша една хвалба и по адрес на Low Latency режима, който намалява закъснението с над 30 пъти (от 60 ms на 2 ms в тестовата сесия, която проведох). Тази му функция го прави изборът за аутотюн при запис на вокали.

Допълнения

Не знаете в коя тоналност е парчето, което ще тюнвате или записвате? Няма проблем. Заедно с Auto-Tune Pro върви и допълнителният плъгин Auto-key, който анализира аудио сигнал и показва тоналността. С удобството на Inter Plugin Communication функция, изпращате резултата от анализа до Auto-Tune Pro само с един клик.

Още едно допълнително трикче, с което Antares ни впечатляват. В Auto-Tune Pro е добавена опцията за избиране на алгоритъма от Auto-Tune версия 5-та. Не защото е по-добра, а защото петата версия има много характерна и отличаваща се звучност при начина на работа.

Освен всичко до момента, плъгинът е и ARA съвместим, което води до много по-стабилна интеграция с DAW-овете, които поддържат ARA. От функционална гледна точка, приимуществото е, че при Graph mode не се налага да трансферираме аудиото в Auto-Tune-a, за да започнем работа.

Ето едно видео за финал на статията:

Разработчик Antares Audio Technology
Тип Софтуер
Подтип Тониране на вокали
Формат AU/AAX/VST
Платформи Win и Mac OS
Цена $399
Тип лицензиране iLok
Демо период Да
Линк към онлайн магазина Линк