Синтезиране на 808 kick в Reaktor

Напоследък ми се случва да ме питат “Какво им правиш на 808-ците?”. Разбира се, въпросите са по-скоро микс ориентирани, но ми се ще да отговоря – “Ами нищо не им правя, само ги правя“. Като най-добър отговор в главата ми се завъртя идеята за публикация относно 808 и вариантите за синтезирането им от нулата. Който ме познава, знае, че най-често съм против използването на предварително записани семпли, които чуваме в 10 000 други песни, construction kit-ове, Vengeance Pack EDM банки и т.н. Това може да е погрешно донякъде, но манията ми на синтезист е по-силна.

Когато се каже 808 се има предвид звученето или звуците на едноименната дръм машина на Roland TR-808. Легендарната дръм машина се появява на бял свят през 1980 година и е една от първите, в които потребителят може да генерира собствени ритми. Машината е абсолютно аналогова и, за разлика от конкурентите й, всички звуци са генерирани чрез хардуер. По това време електронната музика все още e била ъндърграунд, а TR-808 получила доста негативни коментари заради нереалистично звучащите барабани. Поради слабите резултати в продажбите, Roland я обявяват за провал, и през 1984 година се появява наследникът й – Roland TR-909.

През годините, и с намаляването на цената на останалите бройки TR-808, с лесната й употреба и разпознаваемо звучене, дръм машината отново набира популярност и става крайъгълен камък в новосъздаващите се електронни, денс и хип-хоп жанрове. Към днешна дата, TR-808 е изключително рядка и е абсолютен стандарт като звучене в редица музикални жанрове.

TR идва от Transistor Rhythm. Както споменахме по-горе, всички звуци са генерирани абсолютно на момента от хардуерни компоненти и няма нищо семплирано. Въпреки че е дръм машина по начало, идеята на TR-808 не е била да пресъздава или имитира истински комплект барабани, а да генерира роботски, космически и футуристични звуци. Точният принцип на работа, signal flow и блок диаграми на TR-808 са достъпни в Интернет, но без да се впускаме в детайли ще кажем, че дръм машината работи на принципа на честотна модулация, като в основата й е синусоидален осцилатор.

Малко се отклоних от темата, но няма как да не кажем няколко думи за един от най-важните инструменти в модерната електронна музика. Целта на публикацията все пак си остава да хвърли малко светлина върху синтезирането на 808 kick барабан. В първата част ще разгледаме методите за синтез в Reaktor на Native Instruments.

Започваме с изброяването на нужните модули. Всички те са вградени в последните версии на Reaktor и могат да бъдат достъпени като се натисне Enter и се впише името им, а те са:

  1. Triangle FM – осцилатор с триъгълна вълнова форма
  2. Noise Oscillator – генератор на бял шум
  3. Saturator – лека сатурация и овърдрайв
  4. ADR Envelope – 3 броя, генератори на ADR обвиващи криви
  5. Audio Smoother – 2 броя, използват се за конверитране на Event Rate параметри в Audio Rate такива, за да се избегне пукане при промяна на параметър по време на звучене
  6. Expon. (F) – конвертор на тон в честота
  7. Math modules – Add (2 броя), Multiply (3 броя) и Subtract (1 брой), осигуряват базови аритметични функции
  8. In/Out port – 2 броя In и 3 броя Out, използват се за рутиране на сигнала към входове/изходи

Следва да създадем нов Ensemble, нов Instrument и ново Macro в Instrument-а. Създаваме и Pitch & Gate модул, който ще ни позволи да използваме MIDI контролер за input. В макрото създаваме всички описани в списъка по-горе елементи, а в следващото видео ще Ви покажа как точно да свържете правилно всички модули, за да се получи 808 kick.

В случай, че искате да навържете сами ансамбъла и срешнете затруднения, пишете в коментарите и ще направим всичко възможно да отговорим подобаващо. Ако пък имате Reaktor, но не ви се занимава, ансамбълът е наличен тук.