Насоки за създаване на реалистична MIDI дръм секция

В настоящата публикация ще разгледаме възможностите, които ни предоставят софтуерните решения, за да симулираме изпълнение на комплект барабани посредством MIDI. Преди да започна статията, искам да спомена, че говоря от името на барабанист, а не от името на някой, който иска да изключи барабанистите от веригата последователности в процеса и формирането на музикална продукция. Доста по-опитни и възрастни музиканти са ми споделяли, че при появата на т. нар. “самосвирки” или синтезатори с автоматичен акомпанимент и ритъм, барабанистите, водени от идеята, че някой ще им вземе хляба, са заплашвали нищо неподозиращите “йоники” с отвертки и какво ли не. Факт е, че никой не е успял да пребори технологичния напредък, но каквото и да е положението, винаги изкусно изпълнената от човек музика ще остане за предпочитане. В този ред на мисли – по никакъв начин не искам да пропагандирам заместването на подготвени и отдадени музиканти от софтуер, напротив.

MIDI и барабаните

Когато се каже MIDI барабани, всички си представяме униформно звучащи General MIDI звуци от Microsoft GS Wavetable Synth, PSR-E323, или в най-добрия случай – Clavinova. Да, това е доста често срещана концепция за MIDI барабани, но тук ще разгледаме по-усъвършенстваните опции, а имено използването на семплирани звукови банки от реално записани барабани. Производителите са много, но ще споменем най-разпространените – XLN Audio Addictive Drums 2, Toontrack Superrior Drummer 2.0 и EZ Drummer,  Steven Slate Drums, FXpansion BFD3, NI Battery и т.н. По своята същност това са семплери, специализирани в работата с барабанни звуци и предоставящи по-конкретизирани функции спрямо крайната цел – да се пресъздаде възможно най-реалистично звученето на акустичен комплект барабани и свиренето на барабанист.

Drum машини, pattern-и, sequence-и и т.н.

Доколкото и това е част от темата, ще споменем и няколко думи за дръм машините. По начало идеята им не е да се пресъздаде максимално реалистично звученето на акустичен комплект барабани и свиренето на барабанист. Идеята им е да се пресъздаде определена комбинация от различни компоненти на комплект барабани, която да напомня на подобни комбинации изсвирени от барабанист. До някаква степен и наличието на определен брой стъпки, 16/32 и т.н., ограничава максимално достижимата експресивност. В повечето от електронните жанрове търсенето на реализъм в партията на ударните е неудачно и ненужно.

Малко повече за дръм семплерите

По-горе споменахме някои от най-разпространените дръм семплери на пазара. Въпреки че производителите са различни, дръм семплерите се подчиняват на едни и същи принципи и до голяма степен са идентични. Още наричани ROM-плери, всички оперират с предварително подготвени семпли от акустични барабани, които са записани в определена звукова среда. Това позволява на производителите да запишат огромно количество уникални комплекти барабани и чинели и да ни ги предоставят за употреба. Трудно някой би си позволил да притежава и поддържа 10 vintage дръм сета от 1940 година, нали?

Multisample Pools, или множество идентични семпли при равни други условия

Следващото важно в листата са multi sample pool-овете, или, на по-разбираем език, от всеки един инструмент (има се предвид барабанче или компонент от дръм сета) се записват по 4, 7 или 10 семпъла във всяка една диманика и с поне няколко начина за звукоизвличане. Например, четири удара на малко барабанче с дървена палка в центъра с динамика mf. Четири удара на малко барабанче с дървена палка по към обръча с динамика ff и т.н. Сами може да си представите колко време отнема да се семплира напълно един комплект барабани… Вече готови семпли се назначават, за да реагират спрямо MIDI Note Number и Velocity, като има известна стандартизация, но повечето производители си имат и собствен mapping. В семплера се добавя и функционалност да се избере на случаен принцип един от тези четири записани семпъла при останали равни условия. Това е с цел да се изимитра невъзможността, от гледна точка на звукоизвличане, да се направят два абсолютно еднакви удара.

Допълнения на дръм семплерите

Друга функционалност, която придава реализъм, е акустичният резонанс, или с други думи, ако имаме соло барабанче със закачена пружина, когато ударим голям барабан (kick drum), спрямо настройката на двата инструмента, резонаторната кожа на соло барабанчето ще се разтрепти и заедно със звука на големия барабан ще прозвучи и пружината на малкото барабанче. Това няма как да се случи, ако просто редим нарязани семпли по grid-а. Често, този ефект бива считан и за дефект, но неоспорим факт е, че придава и доза реализъм. Като добавим и overhead, room и ambience симулациите, както и всички опции за позициониране на микрофони около комплекта барабани, настройки за височината на тона, ADSR криви, вградени ефект процесори и т.н., дръм семплерите стават изключително мощни тайни оръжия. Разбира се, ако се използват с максималния потенциал. В следващите редове ще разгледаме някои от хитрините, които може да приложим, за да получим по-реалистичен краен резултат.

Насоки при генерирането на MIDI барабани

Както споменахме, дръм семплерите са MIDI инструменти, така че задължително трябва да подготвим желаната партия в MIDI формат. Един много важен съвет, който бих дал, ако искате да напишете собствена партия, но не сте барабанист – опитайте се да мислите като барабанист, наблюдавайте барабанистите, с които свирите/репетирате. Наблюдавайте движенията им, динамиката им, динамиката им спрямо темпото, мисълта им. Ако трябва – консултирайте се с тях, изключително интересно ще им бъде да погледнат от Вашата гледна точка, защото повечето от нещата ги правят почти инстинктивно вследствие на много години опит. Може да ги разпитате и как точно работи един дръм сет – хардуер, педали, чинели.

Динамика, динамика, динамика

Много често съм чувал следното: “Абе, според мен барабаните са най-лесният инструмент, просто блъскаш там и това е.” Толкова съм го слушал, че вече дори не ме обижда, винаги отговарям: “Няма лесен музикален инструмент. Всички изискват опит и посвещаване.” Заблуда е, че барабаните винаги свирят силно, пробивно, гръмко. Най-експресивните партии се получават именно от майсторското вплитане на моменти с много ниска и с много висока динамика. Тук е моментът да поговорим и за ghost нотите. Това са ноти, изсвирени с достатъчно ниска динамика, за да не изпъкват както останалите ноти от ритъма, но и с достатъчно силна динамика, за да подсилят основния ритъм и да му придадат усещане за движение, независимо колко статичен и предвидим е. Обикновено се срещат при соло барабанчето, но не са излючени и в големия барабан, томовете и hi-hat-a. Може да опитате да поставите ghost ноти – на стойности 32-рини преди първо време на всеки такт или на слаби 16-тини след всяко второ и четвърто време. Като цяло, поиграйте си по-смело с velocity на отделните MIDI ноти и преценете по слух кое отговаря най-много на нуждите Ви.

В музиката всичко е позволено

На теория да, но на практика всички физически ограничени, валидни за Вселената, са валидни и за музиката. Това важи с пълна сила, когато говорим за изпълнителско майсторство и моторни умения. Колкото и добри барабанисти да има, едва ли някой от тях може да изсвири 128-ини в темпо 500. Но това не е и нужно, все пак всяко изкуство се гради на естетически възприятия в определена граница. Идеята ми е, че ако искаме да имаме реалистични MIDI дръм партии, те наистина трябва да бъдат композирани така, че да могат да бъдат изсвирени от барабанист. Помнете, че барабанистите свирят само с четирите крайника.

Humanize – слагаш го и всичко става

Да, ама не! Ако беше толкова лесно, сигурно роботите вече щяха да са превзели света. Humanize функцията ни позволява да разместим квантизирани MIDI ноти по начин, който напомня изсвирването на съответната партия от човек, т.е. с леки разминавания около перфектната позиция на нотите. Тук не става въпрос да направим ритъма тотално неритмичен и извън всякакви времена и тактове, а съвсем леко да преместим всички MIDI събития назад или напред, с малка стойност и на случаен принцип. Различните софтуери предоставят тази възможност по различен начин. При някой е в процентно съотношение, при други е с т. нар. groove template. Трябва да бъдем особено внимателни с тази функция, а в някои случай налагането й е желателно само на определени ноти, а не на всички.

“Абе, най-добре си е да се запише”

Най-добре ще е ако всичко по веригата е изрядно и всеки си знае работата. Барабанист, звукозаписно студио, комплект барабани, комплект микрофони, звукозаписна апаратура, тонрежисьор и т.н. За съжаление съм чувал от доста хора, че в България няма къде да се запишат качествено барабани, а това съвсем не е така. Например, техническите възможности на Perfect Records, както и екипът му, са на много високо ниво, със сигурност може да се получи много качествен краен резултат. Също така разполагаме и със световно признати изпълнители и студийни музиканти. Барабаните са от най-трудните инструменти за звукозапис, а ако звукозаписът не се изпълнява от професионалисти, с правилните средства и на правилното място, има голям шанс всичко да се провали.

За финал – на Вашето внимание представям едно кратко видео, в което наяве са показани основните точки от статията.