Как ще звучи през …? На помощ ни е MixChecker

Време за четене на статията: 5 мин.

Независимо дали смесвате музика, продуцирате или композирате – почти сигурен съм, че много пъти сте се запитвали как би звучала работата Ви прослушана през смартфон, телевизор, стар моно радиоприемник или в колата. Разбира се, винаги можем да си експортнем крайния вариант и да го качим в телефона (таблет, диск за в колата, USB flash drive и т.н.), за да го чуем, но това отнема време. А какво да кажем за хората, които подготвят live или broadcast продукция? В тази публикация ще разгледаме едно елегантно решение на проблема – възможностите и приложенията на MixChecker от разработчиците Audified. Предварително им благодарим за възможността да направим ревю, както и за промо кодовете за отстъпка, които осигуриха за читателите.

MixChecker е софтуерна симулация на крайни устройства за слушане

MixChecker представлява софтуерно решение под формата на плъгин (VST/AAX/AU), позволяващ ни да симулираме различен тип крайни устройства за слушане. Според Audified основната цел на MixChecker е да пести време. В съвременната работа на един миксинг инженер от голяма важност е и медиумът, през който достига крайният продукт до потребителя. Винаги се сещам за един разговор с Димитър Ганчев, в който подхванахме темата за смесването, ориентирано спрямо това през какво най-често ще се слуша крайният резултат. Тогава той каза: “Аз не смесвам за охранителя, който слуша през радиоточка, но ако трябва парчето да е смесено за радиоточка, ще вържа една радиоточка и ще го смеся.” Целта на MixChecker е да ни спести това връзване на различен тип устройства, в случая телефони, таблети, телевизори и какво ли още не, и да ни позволи да чуем как би звучал материалът през съответните устройства.

Наличните симулирани устройства от MixChecker

  1. На първо място са Classic Studio Monitors. Това е симулация на Yamaha NS10M, а повече по темата отказвам да говоря.
  2. Втората симулация е Classic Cube Monitor. Това е симулация на Avantone Mixcube.
  3. Следва On-Ear Headphone, или на жаргон – “големи” слушалки. Малко повече за това как са изготвени симулациите ще говорим по-надолу, но от Audified ни предупреждават, че не са използвани най-висококачествените слушалки, а по-скоро такива, които са средно до ниско качество. Не очакваме On-Ear Headphone да са high-end моделите на Beyerdynamic, AKG, Shure или Beats.
  4. Smart Phone. Като референция тук е подбран iPhone 6 или 6s. Може би спекулирам, но едва ли е 7, понеже в 7 вече имаме стерео говорители, а това е съвсем друга тема.
  5. Tablet. Всеки, който се движи между деца, забелязва, че това е “Светият граал” на технологичния напредък за подрастващите. Игри, клипчета, app-ове… Повечето от тях имат аудио, а това е сериозна ниша в смесването и звуковия дизайн.
  6. Laptop Speakers. Спомням си, че в една верига за битова техника видях лаптоп с Bass Boost на вградените колонки. Fair enough. Както в почти всяка сфера, всеки потребител е крал. Така че – ако е решил да слуша на колонките на лаптопа, така да бъде. Ние пък имаме възможност да чуем как би прозвучал матералът през MacBook Pro 15″.
  7. Car Audio. Ясно е, че няма как да се симулират условията от всички коли на света, но вместо да печем 10 диска с различните варианти на микса, можем да опитаме с MixChecker.
  8. TV. И тук няма нужда да се впускаме в обяснения защо е нужна тази симулация. Телевизията все още е голям канал за разпространение.
  9. Micro Hi-Fi. Малка домашна Hi-Fi система.
  10. Radio. Радиоприемник – едва ли бихме могли да сбъркаме характерното звучене на средностатическия радиоприемник.
  11. In-Ear Headphone. Още наричани “тапи”, “капки”, “от тия, където влизат в ушите” или безусловната смърт за слуха на всеки, който смята да се занимава с аудио.

Технология на изработка

Преди да продължим с технологията на изработка, ще спомена още няколко функции. Над бутоните за симулация има още един ред с бутони. Първите три ни дават възможност да симулираме различен диаметър на говорителите (когато слушаме на колони), или да компенсираме работата на плъгина спрямо това дали слушаме на слушалки. Всичко това е с предварителната уговорка, че от 2″ говорител няма как да се извади звученето на 5″ или 8″… Четвъртият бутон е Mono – сигналът става монофоничен. Както казваше Калин Каралеев, който ми преподава в университета: “В кварталните кафенета се слуша моно, в най-добрия случай. Често лявата колона се оказва в едно помещение, а дясната в друго.” Темата за това как се консумира музиката е много дълга и широка, най-често не е ведра и обнадеждаваща, но нека се придържаме към основното. Mono бутонът ни позволява да симулираме по-прецизно мобилни устройства, радиоприемници и телевизори (от по-старите). Следва бутон с настройки – запаметяване и зареждане на присети, а след него –  Bypass бутон.

Сега ще споменем малко повече за това как е изработен MixChecker. На пръв поглед бихме си казали, че това е просто Master EQ плъгин, наподобяващ съответните устройства. Да, до една степен може да се каже, че това лежи в основата му, но тази основа е надградена с много прецизност. MixChecker се базира на конволюция, а в процеса по снемане на характеристиката участва специално създаден за целта DSP хардуер, който е запазен в тайна от Audified. Характеристиката на всяко едно устройство е снета в анехоична стая, а за да се изготви точен модел, всяко едно устройство е записано над 300 пъти. Резултатите са представени както на множество аудио професионалисти, така и на музиканти от Академията по Изкуства (Academy of Performing Arts) в Прага.

Мотото на MixChecker е: “You mix for the people”

За финал искам да добавя, че идеята на този плъгин е да очертае приблизително, а донякъде и съвсем точно, честотната характеристика на често използвани устройства в ежедневието. Съвсем ясно ни е, че физическите ограничения са проблем при подобен тип симулация, но някои от Вас биха намерили удобство и решение на редица проблеми с MixChecker. За всеки скептично настроен – Audified предлагат 30-дневен тестови период.

Много ще се радвам, ако споделите отзиви и мнения в коментарите. Благодаря ви, че останахте до края на публикацията и наистина за финал – представям ви едно видео, в което може да чуете симулираните устройства: