Време за четене на статията: 5 мин.
Независимо дали смесвате музика, продуцирате или композирате – почти сигурен съм, че много пъти сте се запитвали как би звучала работата Ви прослушана през смартфон, телевизор, стар моно радиоприемник или в колата. Разбира се, винаги можем да си експортнем крайния вариант и да го качим в телефона (таблет, диск за в колата, USB flash drive и т.н.), за да го чуем, но това отнема време. А какво да кажем за хората, които подготвят live или broadcast продукция? В тази публикация ще разгледаме едно елегантно решение на проблема – възможностите и приложенията на MixChecker от разработчиците Audified. Предварително им благодарим за възможността да направим ревю, както и за промо кодовете за отстъпка, които осигуриха за читателите.
MixChecker е софтуерна симулация на крайни устройства за слушане
MixChecker представлява софтуерно решение под формата на плъгин (VST/AAX/AU), позволяващ ни да симулираме различен тип крайни устройства за слушане. Според Audified основната цел на MixChecker е да пести време. В съвременната работа на един миксинг инженер от голяма важност е и медиумът, през който достига крайният продукт до потребителя. Винаги се сещам за един разговор с Димитър Ганчев, в който подхванахме темата за смесването, ориентирано спрямо това през какво най-често ще се слуша крайният резултат. Тогава той каза: “Аз не смесвам за охранителя, който слуша през радиоточка, но ако трябва парчето да е смесено за радиоточка, ще вържа една радиоточка и ще го смеся.” Целта на MixChecker е да ни спести това връзване на различен тип устройства, в случая телефони, таблети, телевизори и какво ли още не, и да ни позволи да чуем как би звучал материалът през съответните устройства.
Наличните симулирани устройства от MixChecker
- На първо място са Classic Studio Monitors. Това е симулация на Yamaha NS10M, а повече по темата отказвам да говоря.
- Втората симулация е Classic Cube Monitor. Това е симулация на Avantone Mixcube.
- Следва On-Ear Headphone, или на жаргон – “големи” слушалки. Малко повече за това как са изготвени симулациите ще говорим по-надолу, но от Audified ни предупреждават, че не са използвани най-висококачествените слушалки, а по-скоро такива, които са средно до ниско качество. Не очакваме On-Ear Headphone да са high-end моделите на Beyerdynamic, AKG, Shure или Beats.
- Smart Phone. Като референция тук е подбран iPhone 6 или 6s. Може би спекулирам, но едва ли е 7, понеже в 7 вече имаме стерео говорители, а това е съвсем друга тема.
- Tablet. Всеки, който се движи между деца, забелязва, че това е “Светият граал” на технологичния напредък за подрастващите. Игри, клипчета, app-ове… Повечето от тях имат аудио, а това е сериозна ниша в смесването и звуковия дизайн.
- Laptop Speakers. Спомням си, че в една верига за битова техника видях лаптоп с Bass Boost на вградените колонки. Fair enough. Както в почти всяка сфера, всеки потребител е крал. Така че – ако е решил да слуша на колонките на лаптопа, така да бъде. Ние пък имаме възможност да чуем как би прозвучал матералът през MacBook Pro 15″.
- Car Audio. Ясно е, че няма как да се симулират условията от всички коли на света, но вместо да печем 10 диска с различните варианти на микса, можем да опитаме с MixChecker.
- TV. И тук няма нужда да се впускаме в обяснения защо е нужна тази симулация. Телевизията все още е голям канал за разпространение.
- Micro Hi-Fi. Малка домашна Hi-Fi система.
- Radio. Радиоприемник – едва ли бихме могли да сбъркаме характерното звучене на средностатическия радиоприемник.
- In-Ear Headphone. Още наричани “тапи”, “капки”, “от тия, където влизат в ушите” или безусловната смърт за слуха на всеки, който смята да се занимава с аудио.
Технология на изработка
Преди да продължим с технологията на изработка, ще спомена още няколко функции. Над бутоните за симулация има още един ред с бутони. Първите три ни дават възможност да симулираме различен диаметър на говорителите (когато слушаме на колони), или да компенсираме работата на плъгина спрямо това дали слушаме на слушалки. Всичко това е с предварителната уговорка, че от 2″ говорител няма как да се извади звученето на 5″ или 8″… Четвъртият бутон е Mono – сигналът става монофоничен. Както казваше Калин Каралеев, който ми преподава в университета: “В кварталните кафенета се слуша моно, в най-добрия случай. Често лявата колона се оказва в едно помещение, а дясната в друго.” Темата за това как се консумира музиката е много дълга и широка, най-често не е ведра и обнадеждаваща, но нека се придържаме към основното. Mono бутонът ни позволява да симулираме по-прецизно мобилни устройства, радиоприемници и телевизори (от по-старите). Следва бутон с настройки – запаметяване и зареждане на присети, а след него – Bypass бутон.
Сега ще споменем малко повече за това как е изработен MixChecker. На пръв поглед бихме си казали, че това е просто Master EQ плъгин, наподобяващ съответните устройства. Да, до една степен може да се каже, че това лежи в основата му, но тази основа е надградена с много прецизност. MixChecker се базира на конволюция, а в процеса по снемане на характеристиката участва специално създаден за целта DSP хардуер, който е запазен в тайна от Audified. Характеристиката на всяко едно устройство е снета в анехоична стая, а за да се изготви точен модел, всяко едно устройство е записано над 300 пъти. Резултатите са представени както на множество аудио професионалисти, така и на музиканти от Академията по Изкуства (Academy of Performing Arts) в Прага.
Мотото на MixChecker е: “You mix for the people”
За финал искам да добавя, че идеята на този плъгин е да очертае приблизително, а донякъде и съвсем точно, честотната характеристика на често използвани устройства в ежедневието. Съвсем ясно ни е, че физическите ограничения са проблем при подобен тип симулация, но някои от Вас биха намерили удобство и решение на редица проблеми с MixChecker. За всеки скептично настроен – Audified предлагат 30-дневен тестови период.
Много ще се радвам, ако споделите отзиви и мнения в коментарите. Благодаря ви, че останахте до края на публикацията и наистина за финал – представям ви едно видео, в което може да чуете симулираните устройства: