Новият лимитер Pro-L 2 от FabFilter

Pro-L 2 е съвсем нов лимитер от FabFilter и е достоен наследник на известния FabFilter Pro-L. По своята същност Pro-L 2 е гъвкав true peak лимитер приложим в широк спектър стилове. Снабден е с отлична секция за метъринг и нивоизмерители и е в крак с последните тенденции за гръмкост. Оувърсемплинг със до 32 пъти честотата на дискретизацията от проекта, както и вграден дитъринг са супер добавка към работата му. В Pro-L 2 има всичко, което бихме желали от един лимитър. Нека разгледаме с какво още има да ни впечатли Pro-L 2.

Интерфейс

Продуктите на FabFilter винаги са ми харесвали заради прибраният и привидно опростен интерфейс. Казвам привидно, понеже многобройните функции се намират в подменюта. Това насочва вниманието ни към по-важното – музиката, а не многобройните потенциометри, контроли, копчета, слайдери, и какво ли не друго. Изгледът на FabFilter Pro-L 2 е в четири основни варианта – Compact, Small, Medium и Large. В последните три имаме много приятно графично изобразяване в реално време на нивата на аудио сигнала.

Основната работа на процесора се управлява чрез потенциометъра Gain. Това е и единствената контрола, която е извадена при първоначално зареждане на плъгина. Нека Pro-L 2 не ви заблуждава, в следващите редове ще разгледаме допълнителните му опции.

Под капака

В Advanced менюто, което се намира непосредствено под Gain, са допълнителните насторойки за тип на алгоритъма, Lookahead, Attack, Release и стерео разделение при работа.

FabFilter Pro-L 2 е зареден с осем алгоритъма за лимитиране, всеки от които има различим характер. В зависимост от материала е възможно да постигнете различаващи се резултати. Опциите са Transparent, Punchy, Dynamic, Allround, Aggressive, Modern, Bus и SafeLookahead опцията дава възможност на лимитера да се подготви предварително за трансиентите, така че да запази крайното изходни ниво (с кратък lookahead е възможно клипиране или дистортиране на сигнала). Следват стандартните контроли Attack и Release, за които съм сигурен, че се досещате какво правят. Channel Linking е интересна концепция при лимитирането. За да сме сигурни, че няма промяна и изкривявания в стерео картината, най-честото лимитираме еднакво и двата канала. Ако обаче това не ни е целта, channel linking дава възможност на Pro-L 2 да третира двата канала поотделно.

True peak limiting е друг силен коз на Pro-L 2. При дигиталното процесиране на аудио и при много бързото лимитиране е възможно да се получат т.нар. вътре-семплови пикове, което може да доведе до чуваеми артефакти и пукания. FabFilter са се справили блестящо с този проблем. Също така, True peak метърингът на Pro-L2 е съобразен с ITU-R BS.1770 и EBU R128.

Oversampling. При алгоритмите за дигитално лимитиране се прилагат много бързи промени в сигнала. Тези промени могат да доведат до т.нар. aliasing, което се изразява в изкривявания. Оувърсемплингът е начин да се редуцират нежеланите изкриявания, като процесът на лимитиране се извършва с честота, която надхвърля няколко пъти семплиращата честота. Напимер, при 44.1 kHz и 4x oversampling процесите ще се извършват на 176.4 kHz. При евентуален aliasing е много възможно да не го чуем, защото ще е високо над максималната честота на чуваемост. FabFilter Pro-L 2 поддържа до 32 пъти oversampling. Естествено, на процесора ви ще му стане много тегаво.

Pro-L 2 съдържа в себе си и Dithering. Налични са общо три варианта за noise shaping на dithering алгоритъма. Имаме и опция за side chain, DC offset, обратно пропорционално линкване на Input и Output gain и MIDI Learn функция.

Присети

FabFilter Pro-L 2 разполага с голям брой готови и функционални присети както за мастеринг, така и за миксинг. Възможностите му са много гъвкави и категориите му са разделени тематично.

Финално

FabFilter Pro-L 2 е наличен като AAX/AU и VST плъгин и е на цена от $199 в онлайн магазина на FabFilter. Колегите ни от MusicTech го оценяват с 10/10, а на нас ще ни е интересно как бихте го оценили вие. Можете да се възползвате от напълно фунционалната 30-дневна тестова версия от тук.