Ролята на Commodore 64 в музиката

Време за четене на статията: 5 мин.

Commodore 65 (C64) музика е най-общо казано музика направена с помощта на Commodore 64 – един от най-масово продаваните персонални компютри за всички времена. Това е 8-bit-ов домашен компютър представен от производителите Commodore Intl. през далечната 1982 година. Продадени са около 15 милиона броя. Цената му тогава е била $600, еквивалент на $1500 към днешна дата. Името идва от RAM паметта му – 64 KB. C64 остава завинаги в технологичната история като първият толкова масово произвеждан и толкова достъпен за средната класа потребители компютър. С неговата поява излизат наяве множество офис софтуерни продукти, видео игри и какви ли не приложения. Ние обаче ще обърнем внимание на нещо, което е определило цяло ново течение в музиката и е повлияло на музикално-естетическите възприятия на поколения. Това са звуковите възможности на Commodore 64.

MOS6581/SID6581 или какво прави C64 толкова уникален

Отделяйки внимание на музиката и звука направени на C64, ще погледнем какво го прави такъв феномен в електронната и компютърната музика. Звуковият му интерфейс е SID 6581, познат още като MOS 6581, разработен от Робърт Янес, служител на MOS Technology. Янес не само имал технологично ноу-хау, но и съществени познания по музика. Идеята му е била да имплементира функционален събтрактив синтезатор в чип. Тази идея била изключително различна и нямала аналог с останалите звукови интерфейси на конкурентните компютри. И преди ретрокомпютинг маниаците да се засегнат, ще спомена каква е била конкуренцията на C64 откъм аудио в този момент. От едната страна имаме IBM PC с едноканална широчинно-импулсна модулация (или PWM). От друга страна са малко по-усъвършенстваните чипове на Atari – POKEY, или C012294, с възможностите: 4 осцилатора с квадратна вълнова форма, high-pass филтър и шумов генератор. Изглежда по това време Apple въобще не са си давали зор с аудиото, така че изобщо няма да ги споменем тук. C64 блести със своите: 3 звукогенератора с честота от 0 до 4 kHz, като всеки, от които, може да бъде с триъгълна, трионообразна, квадратна (в т. ч. и pwm) или шумова вълнова форма, 3 ADSR обвиващи криви, лентово-пропускащ, нискочестотен и високочестотен пропускащ филтър, ring модулация, синхронизация на осциалаторите и още. По-късно Боб Янес основава небезизвестната компания Ensoniq, а първият й продукт, ESQ-1, е синтезатор базиран на SID 6581. Това говори колко мощен е бил звуковият интерфейс на C64 за времето си. И в допълнение ще спомена, че Commodore са били напълно наясно с мощта на C64. Знак за това е поместването на информация за звуковия интерфейс още в началото на ръководството за употреба.

Ограничението не винаги са лошо нещо

За радост или не, в момента компютърът ми има точно 250 хиляди пъти повече RAM от наличните в C64, което ме кара да се замислям какво пък толкова може да се направи с 64 KB RAM… Отговорът е субективен към днешна дата, но със сигурност е било предостатъчно в далечната 1982 година. Налични са приложения за свирене на виртуално пиано и/или синтезатор, дръм сикуънсъри, програми за обучение по музика, нотопис и сложните SID тракери, за които ще стане въпрос по-късно. Можете да си намерите запазен и работещ C64 за под $100 през Интернет, но за целите на публикацията ще използвам софтуерна емулация. Налични са много и различни емулатори на C64 за всички по-големи платформи, а доста от разработените софтуерни продукти са прехвърлени онлайн от оригиналните дискети и касетки.

Базови вълнови форми с C64

C64 оперира под леко променена форма на езика BASIC v2.0. Без допълнителен софтуер също е възможно да се генерират звуци, но за целта е нужно всяка промяна и параметър да се адресират ръчно, което изисква въвеждането на много редове. В следващото видео ще опитаме да генерираме базова вълнова форма през емулация на C64.

Софтуерни приложения за музициране на C64

Както забелязахте, много е трудно, бавно и нефунцкионално да се извади звук от C64 без специализирани програми за музициране. Разработичиците на софтуер много бързо съзират възможностите на Commodore 64 и така биват написани най-различни софтуерни приложения, музикални самоучители, синтезатори, игровизирани музикални задачи, софтуер за нотопис, дръм машини и какво ли още не. В следващото видео ще разгледаме drum sequencer, който е наличен за Commodore 64.

Demoscene и т.нар. тракери

Накрая, но не и на последно място, ще обърнем внимание на т. нар. тракери, които бихме могли да наречем и първообраз на съвременния DAW. Потребителският интерфейс на тракерите обикновено е базиран на букви, цифри и шестнадесетични числа. За да се оформи музикално произведение, предварително се задава поредица от 64 стъпки, като за всяка стъпка се избира коя нота и какъв инструмент да свири, както и набор от допълнителни функции спрямо случая – вибрато, портаменто, ADSR, глисандо, динамика и др. След това поредиците се аранжират в последователност по желание и се формира цялостното произведение. Много музиканти намират интерфейса на тракерите за “неинтуитивен”, сложен и “прекалено програмистки”, но на всеки запознат с музицирането му е ясно колко много параметри се следят и се променят във всеки един момент, за да се постигне определено звучене. По-голямата част от музиката, която асоциираме с игрите от детството ни е написана на тракер. И до днес има музиканти, които са се специализирали в подобен тип музика, а също и много големи библиотеки със SID музика. Лека-полека преминаваме в следващата тема, а именно едно от феноменалните последствия или прояви на SID музиката – Демо сцената.

Демо сцената е международна компютърна субкултура и движение на хората изготвящи т. нар дема или аудио/визуални представяния. Главната цел е да се покажат програмистки, артистични, графични и музикални умения. Корените на демо сцената са в бума на домашната употреба на компютри в края на 70-те години, а като прародител на демо сцената се смятат подписите на хакерите, разбиващи и разпространяващи нелегално софтуер. Дори и днес, ако Ви спомена Team AiR, Razor 1911, Hoodlum, RELOAD или SKiDROW, със сигурност в главата Ви ще зазвучи музика от KeyGenerator, която е правена на SID тракер. Да, точно така, същите тези групировки са голяма част от демо сцената. Членовете на демо сцената са главно европейци и преобладаващо мъже. Можем да доловим съравнование и състезателен харакетер в цялото субклултурно движение, като всяка група се стреми да покаже артистично и техническо превъзходство над останалите. Тези, които са достигнали съвършенство са титулувани “1337”, или елитни, а останалите – lamers.

Появата на Commodore 64 стартира възхода на компютърната музика и позволява на масовия потребител да се докосне до нея. Към днешна дата голяма част от записаната (а дори и изпълнена музика) е компютърна, затова със сигурност отказвам да приема думите на един доктор по музика, преподавател в реномиран университет, че “компютърната и електронната музика са евтини”. Но нека не се отклоняваме от темата, призовавам Ви да се насладим на малко (или много) компютърна музика. Благодаря Ви, че останахте докрай. До следващата публикация!