Ривърб като никой друг – Tverb от Eventide

Tverb е софтуерен ревербератор, който е резултат от работата на Eventide и легендата Тони Висконти (Дейвид Боуи). Всичко тръгва от работата върху звукозаписната сесия за песента на Bowie – Heroes, като сесията се е провела в звукозаписните студиа Ханса в Берлин през 1977 година, или по-точно – в залата Meisersaal. Поради технически ограничения, Висконти разполагал само с един канал за звукозапис, в който трябвало да запише сигнала от три микрофона позиционирани в залата, за да улови прекрасният й ривърб. Хрумнала му идеята да използва gate на двата далечни микрофона, за да подават сигнал само когато Боуи пее силно. Получения резултат бил повече от задоволителен. Това е и причината Eventide, близо 40 години по-късно, да пресъздадат методиката на Висконти и да създадат Tverb.

Интерфейс

Интерфейсът е вдъхновен от историята около създаването на самата идея на ривърба. Разпознаваме три канала + мастър фейдър от аналогова смесителна конзола. Фигурира и лепенката с надписите на каналите. Над каналите са компресор и два независими gate-а. В дясно от процесорите са настройките на помещението – честотно поглъщане, разпръскване и цялостно отзвучаване. Най-отгоре седи красиво изображение, пресъздаващо празната зала. Имаме и три микрофона на стойки. Двата задни можем да преместваме в пространството и спрямо положението им алгоритъмът на Tverb променя отраженията. Интерфейсът е разделен основно на две части – конзола и помещение. В следващия абзац ще разгледаме по-подробно настройките и функционалностите на Tverb.

Залата на Tverb

Както казахме по-горе, голяма роля в Tverb играе залата Meistersaal. Във виртуалният й вариант имаме поставени три микрофона. Първият от тях е поставен близко до звукоизточника и имаме влияние на характеристиката му на насоченост – Omni, кардиоида или 8-ца. Освен това има и low cut/high cut с по 12 dB/oct, съответно на 150 и 8000 Hz. Микрофони 2 и 3 могат да бъдат местени навсякъде в стаята, което рефлектира върху придилея и първите отражения, които виртуалните микрофони хващат. Секцията Room не е обикновено EQ! С Room влияем на акустичните характеристики на залата и манипулацията се извършва преди сигналът да влезе в ревербератора.

Конзолата

Вдъхновена от 70-тарската Neve конзола на Висконти, тази секция ни дава възможност за смесване и процесиране на сигнала от трите “въображаеми” микрофони. Налични са pan потенциометри, крайни фейдъри, solo/mute бутони, бутон за обръщане на фазата на сигнала – общо взето, всичко нужно. За микрофон 1 имаме компресор, а за микрофони 2 и 3 – gate. Останах силно впечатлен от многото възможности за позициониране и процесиране на сигналите и безкрайните възможности за краен резултат.

За финал

Пропуснах да ви кажа, че Tverb е номиниран в категория “Софтуер за сигнално процесиране/ефекти” в 32-я NAMM TEC! Има защо! Tverb е наличен като AAX/VST/AU плъгин за Win и OS X системи в онлайн магазина на Eventide на цена от $249, а за всички желаещи Eventide са предвидили пробна версия.